גרסת האתר רגילה גרסת האתר רגילה
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

הצגות

תיאטרון קרוב - הנפילה - ניקו ניתאי

ארכיון תאריך: 4 ספטמבר 2019 - 3 אוקטובר 2019

משך: שעה וחצי

"הנפילה", הצגת יחיד של ניקו ניתאי על פי הרומן הפילוסופי-בדיוני של אלבר קאמי הנושא את אותו השם, היא יצירה תיאטרונית שהפכה פולחן בישראל, שברה את כל השיאים ורצה קרוב ל-45 שנה ברצף. ז'אן בטיסט קלמנס, גיבור הספר וההצגה, הוא עורך דין, איש משכיל ונאור, שעובר מפריז לאמסטרדם. ברומן של קאמי הוא נושא מונולוג וידוי בבר, ובהצגה, נטולת הבמה, פונה ניתאי אל הקהל באותו אופן בלתי אמצעי, ללא מחיצות.

במשך ההצגה מתגלים אט אט חיסרונותיו של קלמנס – ולמעשה הרעות החולות של החברה המודרנית – הצביעות, האדישות, המוסר הכפול. הוא מתייחס בעליונות גזענית לברמן השחור שמשרת אותו ומתוודה לקהל על סוד אפל מהעבר שאינו נותן לו מנוח.

עבור ניתאי היתה העבודה על ההצגה מפעל טוטאלי ממש: הוא תרגם את היצירה של קאמי, עיבד אותה בעצמו לבמה, ביים ומשחק בה עד היום. הוא החל לעשות זאת בבתים של חברים, אחר כך בבית תה ברחוב דיזנגוף בתל אביב, בתיאטרון הסמטה שניהל במשך שנים ובשנים האחרונות בתיאטרון קרוב שהוא הקים בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב.

ההצגה, שנחשבת לאחד ממופעי הפרינג' הוותיקים בארץ, הופכת את הקהל לשותף מלא בהתרחשות. "אולי המפתח לכך הוא גם שיצרתי קשר עם הקהל", אמר ניתאי בראיון ל"מאקו" לפני כמה שנים. "הקהל הוא בעצם לא קהל, הוא פרטנר. ובצורה כזו כל אחד מעורב, ואחרי ההצגה נשארים עוד הרבה לדבר, כל אחד על עצמו, לדבר על כל ההשלכות. וזה אולי סודה של יצירה גדולה".

מאת: אלבר קאמי
תרגום, עיבוד וביצוע: ניקו ניתאי

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter